28 NOVEMBER 2024
NYHETER INOM DET IMMATERIELLA
VÄRDESKAPANDET
Denna g.ng blir det blandade nyheter och h.sten ser ut att bli sp.ckad av inspel och
aktiviteter. Vill p.peka att det vi presenterar .r bara en br.kdel av det rika
informationsfl.det. Urvalet .r fokuserat p. nyheter som .r policyinriktade.
VINNOVA OCH PRV BEHÖVER REFORMERAS
De>a .r rubriken p. en artikel i ALTINGET.
Syftet med de statliga anslagen har under lång tid varit a4 skapa immateriella
värden. På grund av undermåliga utvärderingar har Vinnova inte noterat hur
kapitalsvaga anslagsmo4agare systematiskt blivit överkörde vid tvister. En
erfarenhet som borde ha ingå4 i den egna lärprocessen. Sammanfa4ningsvis
visar de4a Vinnovas svaga fokusering på värdeskapande.
INGENJÖRSVETENSKAPSAKADEMIN – IVA – SKALL DRIVA
ETT IMMATERIALRÄTTSPROJEKT
Christina Wainikka, policyexpert p. Svenskt N.ringsliv, skall leda arbetet. En
referensgrupp har etablerats. Detta .r planen
• Analysera hur konkurrentl.nder strategiskt hanterar kunskapstillg.ngar
genom lagstiftning, policy, st.d och andra .tg.rder
• Analysera nul.get i Sverige
• Ta fram ett underlag som kan ligga till grund f.r en nationell
immaterialr.ttsstrategi f.r Sverige
V.r fr.ga till Christina, n.r hon informerade oss om projektet var: ”Tror Du n.gon .r
medveten om hur stora behoven .r?” Svaret var ”Nej”. Detta kommer vi att f.lja.
NÄRINGSPOLITISK RENÄSSANS – HUR SÄKRAR VI
BÄTTRE RESULTAT?
De>a var rubriken p. e> seminarium, som Entrepren.rskapsforum arrangerade. H.r
presenterade docent Christian Sandstr.m en rapport om utv.rderingar. B.de
seminariet och rapporten var mycket uppska>ade och klarg.rande. .mnet och
seminariet var s. intressant, s. vi skrev e> .ppet brev efter seminariet. De>a bifogas
som bilaga. V.rt svar p. rubrikens fr.ga .r Förstärk immaterialrä4en för de mindre
aktörerna.
Fundamentala problem .r sv.ra a> identifiera genom utv.rderingar. Enligt f.ljande
logik – P. grund av det bristande intresset f.r immaterialr.> inom det forskningsoch
innovationspolitiska etablissemanget utv.rderas ej de potentiella problemen
2
d.rf.r ger de inte underlag f.r deba> och f.rb.>ringar. Tales.>et lyder; Som man
ropar f.r man svar.
.ter konstaterar vi a> det forsknings- och innovationspolitiska etablissemanget
fokuserar p. regleringar och ”sandl.dor” samt utv.rderingar som ber.r
f.retagsst.d. Intresset f.r immaterialr.>en .r d.remot m.>ligt. F.rklara det den som
kan!
AVHANDLING OM RÄTTSLIG HARMONISERING INOM
EUROPEISK PATENTRÄTT.
Vi gratulerar Anna Horn som 2024-11-22 disputerade. Handledare har varit professor
Bengt Domeij. H.r finns mycket a> l.ra. L.s mer. Nedan e> kort citat, som belyser
nya problem.
I dag råder en rättslig osäkerhet avseende de intrångsgörande handlingarna och
tillämpliga begränsningar. Det finns inte någon tydlig definition på̊ någon nivå̊
– nationell, EG-rättslig eller internationell – av vad som utgör ett patentintrång.
I stället präglas juridiken kring patentintrång av faktaspecifika fall frän vilka det
är svårt att härleda universella principer. (Sid 336)
Avhandlingen .r mycket v.lkommen. Den kommer att bidra till .kat intresse f.r
dessa komplexa fr.gor.
D. vi slagit p. trumman, om att det funnits enbart tre doktorander vid landets
institutioner f.r immaterialr.tt undrar vi nu om antalet idag .r tv.?
WIPO GER KOSTNADSFRI KURS I ÄMNET FRÅN IDÉ TILL
SKYDDAD PRODUKT
Bland det stora utbudet kanske denna endagarskurs ger en god v.gledning
This year’s topic, ”The IP Journey of an Innovator”, follows the story of Sarah
Taye, a fictional bioengineer and entrepreneur looking to protect her newest
invention: square bamboo planks from a new variety of bamboo.
”FUNKTIONELL DUMHET ÄR INGET ATT FIRA”
Under rubriken ”Funktionell dumhet .r inget a> fira” skriver organisationsforskaren
Mats Alvesson och .verl.kare Stella Cizinsky i DN a>
”Förutom felstyrning så formas en ångestdriven medelklass, som gör allt för a4
undvika formella fel. Många jurister och myndigheter ägnar tid åt a4
kontrollera lärare och sjuksköterskor – vilket nog är lugnare än a4 syssla med
grovt kriminella.”
Enligt deba>.rerna .r juridikens bidrag till samh.llsutvecklingen inte enbart av
godo.
3
Lite bakgrund; Under .r 2023 uppgick de totala utgifterna f.r svensk forskning och
utveckling, FoU, till 224 miljarder kronor. V.rt v.lst.nd och konkurrenskraft bygger
p. dessa forskningresultat och aff.rsutvecklingen. H.r spelar de mindre akt.rerna
det vill s.ga start-upp-f.retagen, sm.f.retag, entrepren.rer, universitetsforskare och
uppfinnare en stor roll. Denna grupp st.r f.r nyt.nkande. L.s TetraPak och Spotify
med flera.
H.r p.st.r vi i st.llet a> juridiken saknas till skillnad fr.n regeljakten p. sjukhus och
i skolv.rlden. Utan en v.l fungerande immaterialr.> n.r inte de lovande
utvecklingsresultaten fr.n de mindre akt.rerna marknaden. V.rdet av f.rstklassiga
forskningsresultat, som kombineras med svag immaterialr.>, best.ms av den svaga
immaterialr.>en enligt principen a> en kedjas styrka best.ms av dess svagaste l.nk.
ÖVERDRIVEN UTREDNINGSIVER ELLER ÄNGSLIG
PASSIVITET – OM DOMSTOLARNAS MATERIELLA
PROCESSLEDNING
Detta var titeln p. ett seminarium som Svensk F.rening f.r Immaterialr.tt (SFIR) i
.mnet- Hur effektivisera svenska rättegångar. Detta gav oss nya perspektiv p. den
svenska r.ttsprocessen och dess komplexitet. Vi har tidigare i debatten drivit linjen
att i patentm.l b.r delar av nyheterna fr.n Unified Patent Court (UPC) inf.ras s.som
aktiv processf.ring och kostnadstak. Det .r m.jligen sv.rt att tv. till synes of.renliga
komponenter kan samordnas men det .r synnerligen .nskv.rt.
Seminariet var mycket informativt.
EUIPO PRESENTERAR SIN NYA STRATEGI
N.got f.renklat kan EUIPO och dess observatorium beskrivas som EUs praktiska
ledare av utvecklingen inom det immateriella v.rdeskapandet. M.nga av id.erna h.r
kan inspirera svenska myndigheter och den nyetablerade IVA-projektet. N.got om
strategin.
The SP2030 highlights the importance of leveraging new technologies, such
as AI and blockchain, to improve IP services and streamline operations. In
this context, the EUIPO will continue to invest in technology and promote the
use of IP rights as tools for growth and innovation, particularly
for SMEs, young people, and underrepresented groups. As part of its
commitment to sustainability, the EUIPO is also focusing on reducing its
carbon footprint and promoting environmentally friendly practices within the
IP ecosystem
4
SVERIGE, EUROPA OCH KONKURRENSKRAFTEN
Vi har i tidigare Nyhetsbrev tagit upp den viktiga Draghi-rapporten, som p.pekar a>
Europas konkurrenskraft halkar efter. Rapporten anknyter ocks. till regeringens
Produktivitetskommission. H.r har immaterialr.>en en fundamental betydelse. Det .r
inte sj.lvklart a> immaterialr.>ens betydelse uppm.rksammas av Regeringskansliet
och kommissionen. Kan kanske kr.va insatser?
NY TEKNIK HAR PRESENTERAT ÅRETS LISTA ÖVER 33
HÖGINTRESSANTA STAT-UPP-FÖRETAG
Ny Tekniks redaktion har .rligen sedan 2008 tagit fram 33-listan. H.r samlas
Sveriges 33 mest innovativa och lovande unga teknikbolag. Alla bolag har
gemensamt a> de bed.ms ha en egenutvecklad och unik teknik och ha en
internationell aff.rsm.ssig potential.
STATE OF EUROPEAN TECH 2024
Denna rapport om europeisk tech-industris fenomenala tillv.xt visas av f.ljande citat
Today, the European tech workforce stands at 3.5 million. It’s growing at a 24%
compounded annual growth rate, which puts Europe on par with the US’s more
established scene. Detta g.ller Europa inklusive UK.
N.sta steg som kan lyfta tillv.xten .r ett .kat intresse fr.n europeiska pensionsfonder
Investment from pension funds and major insurers provides the beginnings of
the solution. If we take a look at European pension funds, they currently invest
just 0.01% of capital into European venture – a rounding error for the $9
trillion of assets they are managing.
Rapporten fokuserar inte p. det immateriella v.rdeskapandet. Det impliceras bara.
KONTAKTER MED RIKSDAG, REGERING OCH ALLA
INNOVATIONSINTRESSERADE
Kontakter och kommentarer .r mycket v.lkomna. Vi kommer ocks. att kontakta
ber.rda. Meddela ocks. om Du vill bli struken fr.n denna mailinglista.
Peter A J.rgensen Kjell Jegefors
B.da ledam.ter av Uppfinnarkollegiet och tidigare bl.a. verksamma vid Styrelsen f.r Teknisk
Utveckling (STU) och Svenska Uppfinnaref.reningen
peter.jorgensen@innovationeurope.se kjell.jegefors@gmail.com
www.innovationeurope.se
5
Bilaga
2024-11-25
ÖPPET BREV
NÄRINGSPOLITISK RENÄSSANS – HUR SÄKRAR VI
BÄTTRE RESULTAT ?
Förstärk immaterialräEen för de mindre aktörerna
BAKGRUND
2024-11-20 anordnade Entrepren.rskapsforum e> seminarium med titeln
Näringspolitisk renässans – hur säkrar vi bäGre resultat? Med n.gra rader vill vi
f.lja upp de>a. V.rt budskap .r Förstärk immaterialräGen för de mindre aktörerna.
Entrepren.rskapsforum har anordnat tv. seminarier om utv.rderingar inom det
forsknings- och innovationspolitiska omr.det. De>a .r uppska>at. Professor
Christian Sandstr.m har presenterat tv. rapporter1 2 vid dessa seminarier. Av
rapporterna framg.r a> i Sverige genomf.rs e> stort antal utv.rderingar. Dessutom
finns en s.rskild myndighet med ansvar f.r utv.rderingar, Tillv.xtanalys.
Rapporterna visar a> utv.rderingarna ger e> begr.nsat underlag f.r a> avhj.lpa
brister. De samh.llsekonomiska analyserna har varit f.. Statssekreterare Sara Modig
presenterade vid seminariet en rad uppdrag, som initierats med syfte a> utveckla
utv.rderingarna som instrument, vilket .r v.lkommet.
MÅLET FÖR FORSKNINGS- OCH INNOVATIONSPOLITIKEN OCH
BUDGETEN
Det .vergripande m.let f.r forsknings- och innovationspolitiken .r a> skapa
immateriella v.rden. Tyv.rr verkar m.let inte accepterat av alla inom det forskningsoch
innovationspolitiska etablissemanget.
.rets budget .r n.got .ver 50 miljarder kronor f.r forskning och innovation och den
skall succesivt h.jas med 6,5 miljarder till 2028. De privata n.ringslivets forskningsoch
utvecklingskostnader .r ungef.r tre g.nger h.gre.
NÅGRA FUNDAMENTALA PÅSTÅENDEN
F.r f.rstklassiga forskningsresultat som kombineras med en svag immaterialr.>
g.ller a> v.rdet best.ms av den svaga immaterialr.>en enligt principen a> en kedjas
styrka best.ms av dess svagaste l.nk. De>a g.ller b.de p. projekt- och policyniv..
1 Hur anv.nder myndigheter utv.rderingar, Christian Sandstr.m, 2023
2 AQ utv.rdera nyQor och ignorera problem – En analys av n.ringspolitiska utv.rderingar, Christian
Sandstr.m , 2024
6
Det immateriella v.rdeskapandet f.r mycket begr.nsat utrymme i utv.rderingarna
ovan.
Fundamentala problem .r sv.ra a> identifiera genom utv.rderingar. Dessa problem
m.ste identifieras med andra metoder. E> lysande exempel .r den svenska
immaterialr.>ens betydelse f.r landets konkurrenskraft. N.r problemen .r
identifierade kan de kvantifieras med hj.lp av utv.rderingar.
BRISTER
Fokus f.r utv.rderingarna ber.r olika former av F.retagsst.d. Forsknings- och
innovationspolitikens ramvillkor f.r mindre uppm.rksamhet. De olika immateriella
skydden och skyddet av f.retagshemligheter .r grundl.ggande delar av ramverket.
Undertecknarna, vi har sedan snart e> decennium analyserat hur immaterialr.>en
och skyddet av f.retagshemligheter fungerar i Sverige. Vi har fokuserat p. de
mindre akt.rerna s.som start-upp-f.retag, entrepren.rer, mindre f.retag,
universitetsforskare och uppfinnare. En lista p. n.gra problem:
• Kunskapen om skydden .r svag hos myndigheterna, m.lgruppen de mindre
akt.rerna och deras r.dgivare. H.r finns naturligtvis undantag.
• Informationen om de immateriella skyddens brister f.rtigs av myndigheterna
vilket strider mot Förvaltningslagen.
• Statistik och uppf.ljningar .r underm.liga i synnerhet om v.rdeskapandet.
• Under de senaste decennierna har enbart en rapport3, som liknar utv.rdering
genomf.rts. Trots grav kritik har den inte f.ranle> n.gra .tg.rder.
• Vinnova utv.rderar de s. kallade checkarnas effekt kontinuerligt. B.de
st.dets organisation och utv.rderingarna l.mnar mycket .vrigt a> .nska.
• F.r globala f.retag .r b.de tvister och l.rprocessen en del av vardagen.
Forskningen och erfarenhets.tervinningen inom immaterialr.>en bland
myndigheterna .r d.remot synnerligen begr.nsad. Det medf.r a> b.de
myndigheter och de mindre akt.rerna bygger sin policy p. e> tunt underlag.
Evidens saknas. De>a skulle aldrig accepteras inom den naturvetenskapligaeller
medicinska forskningen.
• E> exempel p. en bristande utv.rdering – N.r de Strategiska
samverkansprogrammen utv.rderades saknades en juridisk analys. Den
kunde exempelvis ha visat om samverkansformerna och avtalen var
gynnsamma f.r a> stimulera forskarna och ingenj.rerna a> bidraga till varje
projekts immateriella v.rdeskapande. Totalt omfa>ade dessa program .>a
miljarder kronor fr.n statskassan och lika mycket fr.n n.ringslivet. Det
betyder a> 16 000 forskar- och ingenj.rs.r finansieras och finansierades.
Kulturen inom dessa program ser ut a> skilja sig dramatiskt fr.n de
3 AQ f.rsvara eQ patent – Den lilla akt.rens utmaningar i patenQvister, (Marcus Holgersson et al,
MGMT, 2023)
7
stiftelsefinansierade organisationerna exempelvis SciLifeLab, d.r
immaterialr.>, v.rdeskapande och f.retagsstartande framg.ngsrikt
stimuleras.
SVENSKA SÄRDRAG OCH NYHETER
S.rdrag se4 och nyheter se5
SAMMANFATTNING
Hanteringen av immaterialr.>en som skydd f.r de mindre akt.rerna har s.ledes
mycket allvarliga brister. .kad fokusering p. det immateriella v.rdeskapandet
kommer a> leda till krav p. reformer f.r b.de ber.rda myndigheter och f.r
lagstiftningen samt a> utbildning och forskning inom omr.det m.ste utvecklas.
Detsamma g.ller samarbetet mellan ber.rda departement och mellan myndigheter.
V.r f.rhoppning .r a> den v.ntade Forsknings- och innovationspropositionen
presenterar f.rslag med denna inriktning, om inte, f.r reformer v.nta. Det
immateriella v.rdeskapandet stimuleras inte och landets produktivitet kommer
fortsa> a> halka efter.
Peter A Jörgensen Kjell Jegefors
4 AQ f.rsvara patent och ingrepp mot f.retagshemligheter .r mycket kostsamt beroende
p. behovet av omfaQande underlag vid r.Qslig pr.vning. I Sverige .r kostnaden per part mellan en
och 20 miljoner kronor och den tappande parten d.ms, som regel, aQ betala f.r b.da. Det betyder aQ i
princip vinner dessa aldrig. Inom Europa uppger var tionde SMF aQ de utsaQs f.r patentintr.ng.
Sverige kan inte helt falla tillbaks p. utl.ndsk forskning inom innovationspolitiken och
immaterialr.Qen p. grund av s.rdrag s.som de kostsamma r.Qeg.ngarna, svag svensk lagstiftning
om f.retagshemligheter, den h.ga start-upp aktiviteten, den goda tillg.ngen p. aff.rs.ngelkapital och
Lärarundantaget.
5 Europas regeringar har efter flera decenniers f.rhandlande genomf.rt det sista steget
av reformen om gemenskapspatentet och det .r etablerandet 2023 av Unified Patent Court (UPC). H.r
f.r eQ domslut verkan i 18 l.nder. Regelverket gynnar i m.nga avseenden de mindre akt.rerna.
Ingenj.rsvetenskapsakademin(IVA) har nyligen f.Q uppdrag aQ g.ra en f.rstudie f.r
en nationell immaterialr.Qsstrategi.
Lämna ett svar